Bisnes on se mun juttu – voisiko se olla sinunkin?

Olen toiminut pari vuotta täysipäiväisenä yrittäjänä ja muutaman vuoden sitä ennen osa-aikaisesti. Olen pitkään työskennellyt markkinoinnin parissa, mutta nyt vasta yrittäjänä olen tajunnut, miten siistiä liiketoiminnan pyörittäminen on. On ihan älyttömän mielenkiintoista miettiä miten ja miksi tehdä asioita.

United Unicorns Oy on yhtiöni, jonka kautta laskutan oman markkinoinnin ja konsultoinnin työni. Perustin yhtiön toiminimeni seuraajaksi ja perustamisessa minun ei tarvinnut ihmeemmin miettiä strategioita sillä asiakkaat olivat jo valmiina ja teen samaa mitä ennenkin. Ainoa asia, mihin muutos käytännössä vaikutti, oli se, että asiakkaitani laskuttava taho vaihtui.

Markkinointisankarit sai alkunsa siitä, että itselläni alkoi keväällä 2018 olla liikaa töitä. Totesin, että ulkoistettu markkinointipäällikkö -malli voisi toimia skaalautuvasti, ja päätimme Jutta Lehtisen ja Tommi Partasen kanssa perustaa Markkinointisankarit.

Markkinointisankareita perustettaessa moni asia oli toisin kuin United Unicornsin kanssa. Meitä on yhteenä kolme perustajaa ja olemme miettineet yrityksen strategiaa, brändiä ja kaikkea muuta yhdessä paljon tarkemmin. Tämä on ollut todella mielenkiintoista ja antoisaa! On siistiä ollut päästä yhdessä kehittämään tyhjästä käytäntöjä, joita eivät rajoita korporaation rajoitukset, omistajien/esimiesten/kollegoiden itsestä poikkeava tahtotila tai menneisyyden perinteet.

Mitä bisneksen miettiminen on sitten käytännössä tarkoittanut?

Firman strategia on puhuttuna jo valmiina, mutta työstämme sitä parhaillaan kirjoitetuksi. Pääsette kuulemaan Sankarimanifestistä myöhemmin!

Uudet toimintamallit

Olemme paljon miettineet sitä, miten hyödynnämme teknologiaa ja maksimoimme oman aikamme käytön. Koska olemme välillä eri maissa, käytämme paljon etäpalavereja puhuessamme keskenämme. Olemme ottaneet ne myös myynti- ja markkinointistrategian välineeksi.

Markkinoitisankarit

Yrityksen perustaminen yhdessä on opettanut todella paljon yritystoiminnasta!

Vedän esimerkiksi viikottain useita markkinoinnin 30min etätapaamisia potentiaalisille asiakkaille. Niissä kartoitamme yhdessä yhteydenottajan kanssa hänen yrityksensä markkinointia ja sitä, mitä hänen kannattaisi seuraavaksi tehdä. Tällainen palaveri on helppo ja riskitön tapa vähän tunnustella, voisiko meidän kanssa tehdä yhteistyötä. Meille taas investointi aikaan ei ole liian iso, sillä voin ottaa tapaamiset muiden töiden lomassa. Osa puheluista toimii vapaaehtoistyömäisesti tsemppauspuheluina yksinyrittäjille, osa taas johtaa tarjouspyyntöön ja kauppaan.

Sama koskee yhteistyökumppaneinamme toimivia sankareita, joiden kanssa Jutta käy toimintamalliamme läpi videopalavereissa. Näin potentiaaliset sankarit saavat heti käsityksen siitä, millaista meidän kanssamme olisi tehdä yhteistyötä ja me taas saamme kuvan siitä, millaisiin asiakasyrityksiin heidän persoonansa ja osaamisensa sopisi.

Prosessit ja tuotteistus kunniaan

Prosessit ovat aliarvostettuja työkaluja asioiden tuotteistamisessa ja standardoinnissa! Prosessien paha kaiku johtanee siitä, että ne ovat isoissa yrityksissä helposti tarpeettoman raskaita. Prosessien hyvä puoli on se, että niiden avulla ei unohdu mikään tärkeä asia, ja siksi olemmekin kehittäneet sekä asiakastyöhön että sankarien kanssa toimimiseen prosessit. Mitä tapahtuu sen jälkeen, kun olen käynyt potentiaalisen asiakkaan kanssa etäpalaverin läpi?

Prosessiimme sisältyy myös useita tuotteistuksia. Perusbisneksemme, eli ulkoistettu markkinointipäällikkö, on tietysti tuotteistettu markkinointisankariksi.

Jos asiakkaalle on jäänyt etäpalaverin jälkeen hyvä fiilis yhteistyöstä, teemme sopimuksen – allekirjoitus tapahtuu tietysti sähköisiä järjestelmiä hyödyntäen. Sopimuksen jälkeen toteutettava aloitusworkshop on myös tuotteistettu – työpäivän hinnalla asiakas saa sankarin miettimään sekä strategista tasoa että vetämään siitä käytännön toimenpiteet ja priorisoimaan ne.

Markkinoinnin tekeminen on valtavan paljon helpompaa kun yrityksen strategia on kaikille osapuolille selkeä. Istumalla yhdessä alas pakotamme asiakkaan hetkeksi pohtimaan, minne ollaan menossa ja miksi. Kun kaikilla on ymmärrys siitä, miksi yritys on olemassa ja ketä asiakkaiksi tavoitellaan, käymme läpi digimarkkinoinnin keinorepertuaarin ja valitsemme yhdessä asiakkaalle sieltä sopivat tavat toimia. Aloitusworkshopin voi ostaa yksinään, jos haluaa vähän kartoittaa, mitä ihmettä kannattaisi tehdä, mutta ei vielä sitoutua meihin. Aloitusworkshopista saa mukaansa roadmapin, josta näkyy että mitä olisi hyvä tehdä seuraavaksi.

Meillä on mietinnässä vielä monta muuta tuotteistusta, mutta niistä lisää sitten, kun on näyttää jotain konkreettisempaa.

Käytännössä bisnesosaaminen on sekä sekä strategian että konkreettisen tason osaamista

Strategiatasolla bisnesosaaminen tarkoittaa älyä sen suhteen, minne yrityksen tulee mennä ja miksi: missä olisi kaikista houkuttelevimmat asiakassegmentit tai vähiten kilpailua, millaisiin asiakastarpeisiin kukaan ei vielä tarjoa hyvää ratkaisua? Konkreettisella tasolla bisnesosaaminen on taas tuotteistusta, prosesseja, sopimusten laatimista, sopivien järjestelmien ja yhteistyökumppaneiden valintaa jne.

Lisäksi yritystoiminnan pyörittäminen vaatii myös taloudellista osaamista: esimerkiksi katelaskentaa, kannattavuuden miettimistä, hintojen pallottelua. Investoinneista en vielä puhunut mitään, sillä omassa bisneksessämme ei tarvitse investoida esimerkiksi teollisuushalleihin tai -laitteisiin. Investointiosaaminen onkin aivan oma taiteenlajinsa!

Bisnesosaamiseen linkittyy vahvasti ihmisosaaminen

Olenhan kiva yhtiö- tai yhteistyökumppani? Miten rakennan luottamusta ihmisten välille? Tapasimme yhtiökumppaneidemme kanssa kesällä monta kertaa ja juttelimme kaikenlaisista aiheista:

  • Millaisia olemme stressaantuneina?
  • Mistä suutumme?
  • Mitkä ovat heikot puolemme?
  • Mitkä ovat motiivimme lähteä mukaan Markkinointisankareihin?
  • Millaiset ovat arvomme?

Kommunikaatio on erittäin tärkeää! Pidämme perustajien kesken viikkopalaverit ja viestittelemme päivittäin Whatsappin kautta. Kun saamme riveihimme vielä lisää markkinointisankareita, alamme luoda heillekin yhteisöä ja pyrimme jakamaan mahdollisimman paljon oppejamme bisneksen pyörittämisestä.

No kivat sulle, mutta mitäs mulle?

Jos olet nyt itse palkkatöissä ja mietit, että miten lähtisit kehittämään bisnesosaamistasi, sinulla on monta eri vaihtoehtoa! Ensinnäkin Coursera jne. verkkopalvelut ovat täynnä erilaisia kurssivaihtoehtoja, joilla voit parantaa teoriaosaamistasi. Maailma on myös täynnä erilaisia strategisia bisneskirjoja, aloita vaikka erinomaisesta Alf Rehnin Johtamisen ristiriidat-teoksesta.

Jossain vaiheessa on aika pistää opit käytäntöön – voit opiskella teoriaa maailman tappiin asti, mutta ei siitä ole hyötyä, jos et yhdistä siihen käytännön kokemusta. Vaikka bisnes tuntuu kirjoissa kovin selkeälle ja helposti hallittavalle asialle, niin käytännössä bisneksen pyörittäminen on sitä, että joutuu hallitsemaan ja ratkomaan monta pientä hähmäistä pulmaa, jotka tulevat arjessa nopeasti vastaan.

Tässä vaiheessa sinun tulee miettiä, onko nykyinen työnantajasi sellainen, jonka leivissä voit kehittää itseäsi kovemmaksi bisnesosaajaksi. Jos viihdyt työpaikassasi, tuo ihmeessä rohkeasti esille se, että kaipaisit uusia vastuualueita! Jos taas mietit muutenkin uusia hommia, niin tässä on hyvä kohta vaihtaa työpaikkaa.

Sitten on tietysti se vaihtoehto, jossa pääset tekemään hommat juuri niinkuin haluat: oman yrityksen perustaminen joko yksin tai sopivien kumppaneiden kanssa. Tämän toimintatavan tehokkuus riippuu  siitä, millainen ihminen olet. Jos olet sellainen, joka vaatii deadlineja toimiakseen, et välttämättä saa mitään aikaiseksi, jos jatkat päivätöissä samaan aikaan. Jos taas olet ihminen, joka stressaantuu elannon hankkimisesta, kannattaa yritys perustaa oman työn ohella.

Itse ratkaisimme tämän niin, että teemme pääsääntöisesti asiakastöitä ja pyöritämme Markkinointisankareita tämän ohella. Näin meillä ei ole painetta myydä ihan mitä sattuu vaan siksi, että saisimme leivän pöytään. Myös osaaminen ja pk-yrityksen arki pysyvät paremmassa kuosissa, kun pallottelemme joka päivä niitä arjen ongelmia, joita yrityksissä kohdataan.

Jos ulkoistettu markkinointipäällikkö voisi ratkoa sinun yrityksesi markkinointipulmia, varaa rohkeasti aika ja jutellaan!

admin

Leave a Reply