Yrittäjän viikko: avainsanatyökalu eli keyword tool (/planner)

Mitä tällä viikolla on ollut mielessä? Avainsanatyökalu (engl. keyword tool / keyword planner) on tupsahdellut ajatuksiin usemmastakin suunnasta. Täytyy tähän alkuun heti tunnustaa, että vaikka olen puoli vuosikymmentä tiennyt nämä asiat mistä seuraavaksi kirjoitan, niin olen ennen yrittäjän uraani päästänyt käsistäni liian monta sivustoa, jossa näitä asioita ei ole otettu huomioon.

Mistä tämä ajatusketju sai alkunsa? Siitä, että yrittäjän viikko alkaa nimittäin olla kohta paketissa. Tällä viikolla on tehty markkinointia muun muassa seuraavasti: on julkaistu asiakkaan koulutukseen liittyviä videoita ja toisella asiakkaalla on taas parannettu verkkosivuston tuloksellisuutta lisäämällä sinne enemmän yhteydenottomahdollisuuksia ja toimintokehoituksia.

Molemmat aiheet saivat minut ajattelemaan samaa asiaa: verkkosivustojen osalta SEKÄ löydettävyyttä ETTÄ tuloksellisuutta. Hyvä bisnes tarvitsee nämä molemmat osat toimiakseen. Ensimmäinen asia on nimittäin saada yrityksen verkkosivustolle liikennettä – jos liikennettä ei ole, on liidejä vaikea kerätä tai kauppaa tehdä. Toisekseen vaikka liikennettä olisi, niin siitä ei ole mitään hyötyä, jos se ei jollakin tavalla tuloudu kaupaksi tai liideiksi. Yksinkertaista, eikö? Käytännössä sitten vähän monimutkaisempaa.

Avainsanatyökalu käyttöön jo ennen bisneksen perustamista

Kaikilla verkkosivustoilla on jonkinasteinen tavoite. Usein tämä on saada lisää liikennettä ja sitä kautta kauppaa. Harmillisesti tavoite tuppaa unohtumaan verkkosivustoja rakennettaessa tai uusittaessa – verkkosivustoja julkaistaan edelleen ilman, että hakukoneoptimointi olisi otettu heti ensimmäisestä palaverista asti mukaan. Usein yleistä on rykäistä jonkinasteinen saitti ulos, ja sitten miettiä että mites tänne saataisiin niitä asiakkaita ja miksi ihmeessä Google ei tästä tykkää (Googlella on Suomessa niin suuri markkinaosuus, että sen sääntöjä kannattaa miettiä ensiksi.)

Miten saittiprojekti yleensä etenee?

Usein verkkosivustoissa tärkeintä on edelleen, että ne näyttävät hienolle. Käytettäyvyys ja löydettävyys ovat edelleen alisteisia designille, vaikka eivät hyvä käytettävyys ja indeksoitavuus tarkoita automaattisesti sitä, että verkkosivu olisi ruma.

Sivustojen sisällöt luo copy, jolla ei ole mitään kokemusta hakukoneystävällisestä kirjoittamisesta. Graafinen ilme tehdään raskaaksi mutta näyttäväksi ja kukaan ei mieti sitä, miten graafisilla elementeillä ohjattaisiin sivustolla parempaan tuloksellisuuteen. Teknologia valitaan uusimman muodin mukaan eikä sen perusteella, mikä olisi tehokkainta.

Verkkosivuston latausnopeus on noussut isoksi tekijäksi Googlen indeksoinnissa ja tähän voi vaikuttaa paljon erilaisilla valinnoilla. Eli: seuraavan kerran kun suunnittelet verkkosivuston rakentamista, ota mukaan hakukoneoptimointifirma heti alusta alkaen.

Ei, kaikkea ei tarvitse tehdä hakukoneiden ehdoilla, mutta jos sivustolle haluaa edes antaa mahdollisuuden hankkia asiakkaita ilmaisen liikenteen kautta, kannattaa oikeiden teknologiavalintojen lisäksi tehdä sisältöjen osalta taustatutkimusta. Tämä palvelee usein myös Google-botin lisäksi ihmisasiakkaita! Ihmisethän niitä juttuja hakukoneista etsivät ja ovat iloisia, kun sivusto puhuu heidän kanssaan samaa kieltä. Mutta takaisin avainsantyökalun käyttöön – miten voit lähteä itse liikenteeseen ja arvioida nykysivustosi tilaa?

En itse perustaisi bisnestä ilman avainsanatutkimusta

Avainsanatyökalu on hyödyllinen apuri paitsi verkkopalvelun, niin myös bisneksen perustamisessa. Voihan sen avulla arvioida markkinan kokoa eli sitä, kuinka paljon asiakasvirtoja ylipäänsä olisi tarjolla! Avaisanatutkimusta varten tarvitset Googlen AdWords-tilin – sinun ei tarvitse mainostaa, jotta voit käyttää työkalua.

Lisäksi googlettamalla “avainsanatyökalu”, “keyword tool” tai “keyword planner” löydät paljon muitakin vaihtoehtoja. Avainsanatyökalun käyttö on mielestäni yhtä tärkeää kuin sen selvittäminen, onko halutulla yritysnimellä oleva domain vapaa ennen yritysnimen rekisteröintiä!

Miten avainsanatyökalu toimii?

avainsanatyökalu

Googlen avainsanatyökalu. Englannninkielisestä käyttöliittymästä löytyy nimellä Keyword planner.

  1. Kirjaudu sisään AdWords-tiliisi tai luo sellainen, jos sinulla ei sitä vielä ole.
  2. Valitse oikeasta yläkulmasta jakoavaimen kuva.
  3. Suunnittelu-valikon alta löydät Avainsanojen suunnittelijan.
  4. Sitten vain lisäät ne sanat, joiden ympäriltä haluat lisää ideoita
  5. Näet hakumäärät valitsemmallasi kielellä & maantieteellisellä alueella kuukauden aikana.

Painotan vielä: avainsanatutkimus pitäisi tehdä AINA uutta verkkopalvelua pystytettäessä. Lisäksi ottaisin hakukoneoptimointifirman mukaan heti ensimmäiseen suunnittelupalaveriin, jotta pystytään välttämään esimerkiksi sellaiset rakenteelliset ansat, joiden korjaaminen vie myöhemmin paljon aikaa & energiaa.

Aina joudutaan tekemään kompromisseja näyttävyyden, käytettävyyden ja löydettävyyden välillä, mutta hieno ja hyvin käytettävä saitti on ihan turha, jos sinne ei kukaan löydä. Tietysti ihmisiä voi ja on usein fiksuakin ohjata verkkosivustolle myös mainonnalla, mutta jos saitti tehtäisiin lähtökohtaisesti fiksusti myös Google-botti mielessä, ei mainoseuroja tarvittaisi välttämättä niin paljon tai samalla rahalla pääsisi pidemmälle.

Mistä sitten todentaa, ketä sinne sivuille tulee ja mitä kautta?

OK. Olet nyt ehkä vähän ahdistunut tästä asiasta, koska sinulla on näpeissäsi verkkosivusto, et ole ikinä ajatellut asiaa avainsanatutkimuksen näkökulmasta ja lisää liikennettä ja sitä kautta kauppaa tarttis kuitenkin saada. Tsekataanpa ensin nykytila. Saitiltasi löytyy Google Analytics tai vastaava kävijänseurantaohjelma, mutta koska se tarjoaa niin paljon dataa, et oikein ikinä ole keksinyt, mitä kaikkea sieltä pitäisi tarkastella.

Kirjaudu sisään Google Analyticsiin. Such much information! Mennään katsomaan liikenteen lähteet -raporttia, joka on mielestäni yksi mielenkiintoisimmista kohdista mitä Analyticsistä löytyy.

Klikkaa vasemman laidan Acquisition / Hankinta -kohdasta All traffic / Kaikki liikenne ja Source / Medium. Nyt näet, mistä kaikkialta verkkosivustoasi käyttävät ihmiset ovat tulleet. Tässä esimerkkinä lista itsetuntemusaiheisen Havahtuminen.fi -sivustoni käyttäjistä siinä järjestyksessä, mistä lähteistä tulee eniten liikennettä.

  • Google / organic = Googlen ilmaisesta hausta tulevat kävijät
  • (direct) / (none) = Suoraan sivustosi osoitteen selaimeen kirjoittavat kävijät
  • m.facebook / referral = Facebookista linkin kautta tulevat mobiilikäyttäjät
  • Google / cpc = maksullisten AdWords-klikkien kautta tulevat kävijät
  • facebook / referral = Facebookista linkin kautta tulevat käyttäjät
  • t.co / referral = Twitteristä linkin kautta tulevat käyttäjät

Google Analytics

Huomaa, että osa ns. suorasta liikenteestä menee googlen ilmaisen liikenteen piikkiin, sillä ihmiset tulevat nykyisin usein erityisesti sivustoille kirjoittamalla sivuston nimen Google-hakuun. Se, että Google / organic on yleisin liikenteen lähde sivustollani, ei suoraan tarkoita että olen master wizard hakukoneoptimoinnissa. Mistä voit sitten tarkastella, mille Googlen ilmaisen haun kautta tulleet ihmiset ovat ensiksi saapuneet?

Klikkaa ensin tuosta Google / organic -linkistä ja sen jälkeen valitse Secondary dimension ja kirjoita hakuun “landing page” (suomeksi taitaa olla “laskeutumissivu”?). Tämän jälkeen näet, mitkä kaikki sivustosi sivut ovat indeksoituneet niin, että niistä on tullut käyttäjiä valitsemallasi ajanjaksolla.

Havahtuminen.fi-sivustoni osalta listaus näyttää seuraavalta. Etusivu on vasta sijalla 7, eli 6 muuta alasivua on kerännyt enemmän liikennettä kuin etusivu.

Googlen maksuton hakuliikennJos etusivusi on kerännyt eniten liikennettä, voi se tarkoittaa sitä, että brändisi on hyvin tunnettu ja sivustollesi tullaan paljon brändisi nimellä. Toisaalta se voi myös kertoa, että sivustosi löytyy hakukoneista muilla sanoilla paljon huonommin ja menetät paljon potentiaalista ilmaista liikennettä.

Googlen luonnollisen liikenteen osuuden olisi hyvä pitkällä ajanjaksolla kasvaa hitaasti – tällä osa-alueella on harvoin odotettavissa pikavoittoja. Tosin niitä on muutenkaan bisneksessä harvoin saatavilla. Eli jos luonnollisen liikenteen määrä kasvaa tasaisesti mutta varmasti, saat saitillesi vuoden päästä jo paljon enemmän ilmaisia kävijöitä!

Onko kakka jo tuulettimessa?

Laita minulle viestiä tai, jos avainsanahomma ei ole hallussa (toistaiseksi etunimi piste sukunimi ät gmail piste com) / 044 530 5919. Hakukonelöydettävyyteen vaikuttaa toki niin moni muukin tekijä kuin oikeat sisällöt – sivuston nopeus, tekniikka ja SSL-salauksen käyttö ovat tärkeitä huomioon otettavia asioita. Jos kaipaat apua muutenkin verkkosivuston löydettävyyden optimointiin, niin kokonaisvaltainen hakukoneoptimointi on erinomaisen Jutta Lehtisen leipäpuuta. Fiksua jälkeä tekee myös OIKIO. Ja muitakin hyviä firmoja on pilvin pimein – kysäise kaverilta, ketä hän on käyttänyt.

Mites sitten se sivuston tuloksellisuus?

Sitähän me ei tässä sivuttu vielä ollenkaan! Tiedän, että postaus on pitkä, mutta koska rakastan kirjoittamista (ja sinä lukemista, jos olet tänne asti pysynyt mukana), niin puhutaanpa siitä sitten vielä. Eli kun verkkosivustolle on hankittu liikennettä, niin kävijät olisi hyvä kääntää myös kaupaksi / liideiksi / esitteen latauksiksi. On tietysti olemassa verkkosivustoja, jotka ovat puhtaan informatiivisia, mutta suurin osa saiteista hyötyisi siitä, että käyttäjiä ohjattaisiin tekemään haluttu toimenpide – myös kivijalkaliikkeen kävijävirtoja voidaan kasvattaa verkkosivustoa parantamalla.

Tässä tulee apuun konversio-optimointi, josta Ilpo Ryynänen kertoo Data Marketing Campus -koulutuksen videolla. Konversio-optimointi on siis sivuston tuloksellisuuden parantamista eri tavoin. Keinovalikoima on laaja: auttaisiko chatbot tai asiakaspalveluchat, josta pystyt keräämään myyntijohdon dashboardille tägien avulla dataa? Tai takaisinsoitto, joka saa asiakkaan jättämään numeronsa? Tällaisten toimenpiteiden seurannan avulla voit myös johtaa ja mitata myyntiä – konversio-optimoinnin jälkeen voidaan ottaa käyttöön kokonaisia uusia KPI:tä myynnin seurantaan.

Huhhuh. Olipas paljon asiaa. Lähdettiin yrittäjän viikosta ja päädyttiin chatboteihin, mutta sellaista tämä elämä nykyisin on 😀 Toivottavasti pääsi on nyt täynnä (käyttökelpoisia) ideoita! Jos kaipaat niiden toteuttamiseksi apua, niin soita 044 530 5919 tai meilaa etunimi piste sukunimi at gmail piste com (toistaiseksi).

admin

Leave a Reply