Markkinoinnin automaatio on uusi hakusanamainonta?

Kenellekään ei ole yllätys, että viime ajat ovat olleet kovia mainos- ja digitoimistoille. Mutta silti on pieniä taskuja, joissa bisnes näyttää kukoistavan. Olen nimittäin viime aikoina tavannut päivätyöni puolesta sisältömarkkinointi- ja markkinoinnin automaatiojärjestelmien toimittajia.

Sisältömarkkinoinnissahan ei nyt ole mitään uutta. Se on ihan samaa, mitä mainostoimistot ovat tehneet viimeiset kymmenet vuodet ja digitoimistot viimeiset kymmenen. Mutta jollain tavalla osa toimistoista on onnistunut paketoimaan sen uudestaan. Ja mitä enemmän markkinointi siirtyy yritysten omiin kanaviin, sitä enemmän laadukkaalle sisällöntuotannolle on kysyntää. Hyvä esimerkki tällaisesta toimistosta on Paper planes, jonka kanssa on tullut tehtyä hommiakin. Voin suositella!

Jos olisin digitoimiston diktaattori, suuntaisin toimistosta ainakin yhden haaran uudelle osa-alueelle, nimittäin markkinoinnin automaation myymiseen. Markkinoinnin automaatiojärjestelmähän (kamala termi, mutta en keksinyt parempaakaan) tarjoavat tapoja selvittää oman markkinointimateriaalin parissa viihtyneet asiakkaat ja löytää keinoja tavoittaa juuri oikeat kohderyhmät. Näihin voidaan laskea esimerkiksi HubSpot, Pardot ja Marketo. Osa tarjoaa integroidun CRM:n (esim. HubSpot), osa taas on jonkin isomman toimijan siipien alla (Pardot ja Salesforce).

Olet luultavasti tällaisten järjestelmien haavissa, jos olet viime aikoina ladannut jonkun yrityksen sivuilta esimerkiksi oppaan tai vinkkilistan, tai saanut puhelun jonkun yrityksen myyjältä käytyäsi heidän sivuillaan (ja nyt se foliohattu pois päästä, järjestelmät eivät tunnista sinua pelkästään siitä, että olet käynyt yrityksen sivuilla, vaan sinun on pitänyt itse luovuttaa yhteystietosi ensin esim. tilaamalla heidän uutiskirjeensä).

Markkinoinnin automaatiojärjestelmä

Tein haun “markkinoinnin automaatiojärjestelmä”. Kaikki mainokset eivät ihan osu maaliin.

Markkinoinnin automaatiojärjestelmien käyttämisessä on kiistattomia etuja, käyttipä niitä yksin tai rakensipa ostoprofiilit yrityskumppanin kanssa. Asiakkaiden seuraaminen toimenpiteestä toiseen ja parempi mittaus (esimerkiksi johtiko oppaan lataus sivuilla käymiseen myöhemin) sekä mahdollisuus seurata sitä, mikä toimi ja mikä ei.

Mutta miksi ottaa mitään yritystä väliin sotkemaan, kun järjestelmäthän voi ottaa kuka tahansa käyttöön ilman välikäsiä. Miksi maailmassa on sitten yrityksiä, jotka hoitavat hakusanamainontaa tai Facebook-ylläpitoa asiakkaan puolesta? Harvassa yrityksessä resurssit ja oma osaaminen riittävät tekemään kaikkea!

Yksi haaste, mikä markkinoinnin automaatiojärjestelmien käyttämisessä on, on organisaatioiden sisäinen tahtotila. Eli se, että tuleehan järjestelmä kaikkine ominaisuuksieen varmasti käyttöön niin, että siitä hyödytäänkin, vai onko vaan kyseessä uusi “hypesovellus”, joka otetaan käyttöön ilman että siitä saadaan oikeasti mitään irti. Juuri tähän rakoon yritysten kannattaisi iskeä. Eikä homma lopu siihen, että järjestelmä saadaan pystyyn. Kyllähän sitä sisältöä pitää sitten tuottaa jatkuvasti – toisilla riittää aika tämän tekemiseen itse, toisilla ei.

Ennustan, että tämän osalta nähdään samanlainen “toimistotukotus” kuin hakusanamainonnan kohdalla oli muutamia vuosia sitten – SEMiä tarjoavia yrityksiä nousi joka niemeen ja notkelmaan. Kannattaa siis metsästää asiakaat ennen kuin ne ovat menneet kilpailijoiden haaviin!

Saskia

2 Comments

  1. Mainio kirjoitus Saskia!

    Vertauksesi markkinoinnin automaation ja hakusanamainonnan nousuista on yllättävän tarkka: molemmissa on nähtävissä samoja ylilyöntejä. Yksi iso merkittävä samankaltaisuus näissä molemmissa kuitenkin on se, että ne tuovat oikein tehtynä kiistattomasti kilpailuetua ja euroissa mitattavaa ja todennettavaa suoraa hyötyä (=lisää myyntiä).

    Hattu kädessä toivonkin, että markkinoinnin automaation "klikkipakettiaikakausi" menisi pian ohi ja voitaisiin taas keskittyä siihen tärkeimpään: mitä se tuottaa yritykselle. Automaatio on meinaa hyvä renki, mutta huono isäntä.

    – Mikko / Advance B2B

  2. Mikko kiitos kommentista! Joo, vähän naurahdin kun tajusin, miten samankaltaisessa tilanteessa nyt eletään. Hakusanamainostoimistojen uhon ja markkinoiden täyttymisen nähneenä odotan kyllä mielenkiinnolla, mitä tulevaisuus tuo mukanaan. Mutta eurothan ne tosiaan sitten sen toimivuuden ratkaisevat.

Leave a Reply