Vuokra-CMO, mikä toimii ja mikä ei?

Olen työskennellyt nyt kohta puolitoista vuotta vuokra-CMO-mallilla. Tämä tarkoittaa sitä, että myyn työpanostani ajallisesti korvausta vastaan markkinoinnin suunnittelu- ja toteutustehtäviin. Työskentelen siis markkinointipäällikkönä asiakasyritysteni nimissä ja tiloissa – käytännössä ainoa ero on se, että laskutan työni palkanmaksun sijasta ja työskentelen osa-aikaisesti.

Ostajan näkökulmasta riskittömämpi malli

Töitä olisi enemmän kuin pystyn tekemään ja joudun lähes viikottain ohjaamaan kyselyjä muualle. Koska markkinointia tarvitsee jokainen yritys koosta riippumatta, niin tällainen malli on yrityksille helppo tapa lähteä kokeilemaan sitä. Pienessä yrityksessä ei välttämättä möskään kannata palkata kokopäiväistä markkinoinnin tekijää, kun hommia ei vaan välttämättä ole tarpeeksi. Lisäksi PK-yritykselle uuden ihmisen palkkaus on aina riski, joten mallini on siinä mielessä palkkausta riskittömämpi yrityksille.

Ammatillisesti viimeiset 1,5 vuotta ovat olleet aivan älyttömän mielenkiintoista aikaa!

Olen saanut tehdä töitä ihan superkivojen asiakkaiden kanssa opettavaisissa projekteissa. Olen myös huomannut, miten hyvin siedän epävarmuutta, joka tällaisen mallin kääntöpuoli kiistatta on. Kannan itse oman toimeentuloni riskin, eikä pelkän yhden asiakasyrityksen tuloilla itseään ei välttämättä elätä itseään. Toimivin kombo on vaikuttanut olevan kaksi päätoimisempaa asiakasta + projektit (näistä lisää alempana).

Jokaisella on joskus huonoja päiviä, jolloin epäilee itseään ja omia hommiaan. Tällaisina päivinä mietin, että omaa yritystä pyöritettyäni saan varmasti töitä muiltakin, kun pystyn näyttämään lukuja siitä, miten olen myynyt omaa työtäni & millaisia tuloksia olen saanut asiakkailleni aikaan.

Pienessä firmassa markkinointia ei voi vain suunnitella, vaan se pitää myös tehdä

Pienet firmat eivät kaipaa käsienheiluttelijoita vain puhumaan strategioista, vaan PK-yrityksissä on iso tarve sille, että ensin mietitään mitä tehdään ja sitten tehdään. Toisaalta tämä on erinomaista siksi, että konkreettiset taidot pysyvät ajan tasalla. Lisäksi asiakkaan asiakkaita on helpompi ymmärtää, kun heidän käytännön pulmiaan ratkoo markkinoinnin avulla.

Mitä sitten käytännössä teen? Suunnittelen toimitusjohtajan kanssa yhdessä sen, ketä tavoittelemme, miksi ja mihin sävyyn. Sen jälkeen joko tuotan sisältöä tai teen mainontaa tai molempia. Yhdellä asiakkaalla tuotan sisältöä yhdessä partnerin kanssa, toisella taas kirjoitan blogit itse. Pyrin myös miettimään loppuasiakkaan asiakaskokemusta ja parantamaan sitä mahdollisuuksieni mukaan.

Olen todennut, että työskentelen jatkuvassa työssä mieluiten yrityksissä, jossa omistaja on myös toimitusjohtaja tai muuten läsnä päivittäisessä työssä. Työ on paljon helpompaa, kun toimitusjohtajalla ei ole enää ulkopuolista tahoa, jolta hän tarvitsee mandaatin omille ja alaistensa toimenpiteille. Voi vain istua yhdessä alas, käydä luvut läpi ja pohtia, tuliko niistä se perstuntuma että tämä homma on hyvä toteuttaa.

Kokeilin myös startupin kanssa työntekoa osuutta (ja pientä rahallista korvausta) vastaan. Tässä tuli huomatuksi tämän vuokra CMO-mallin huono puoli: jossain vaiheessa oman työaikani rajat tulevat vastaan. Vaikka kuinka automatisoisin, ulkoistaisin ja delegoisin, niin työtunteja on olemassa rajattu määrä. Viikon jokaista tuntia ei kannata myydä täyteen, sillä ennakoinnista huolimatta joka viikko tapahtuu jotain, mihin pitää regoida heti.

Startupit vaativat usein mahdollisuutta reagoida asioihin nopeasti, ja jos markkinoinnille on varattu päivä viikossa, menee aika helposti vain reagoimiseen eikä suunnitteluun tai asiakaskokemuksen parantamiseen jää enää tilaa. Lisäksi Saas-startupeissa asiakaskokemuksen kehittäminen on todella tärkeää, mutta se vie myös aikaa. Joten jos aikaa ei ole, eivät hommat etene.

Jossain vaiheessa joudun etsimään itselleni seuraajan

Työn hyvä ja huono puoli on se, että koska haluan olla mukana kasvattamassa yrityksiä, tulee minun väistämättä etsiä itselleni jossain vaiheessa seuraaja. Maistettuani yrittäjän vapautta en halua ainakaan tällä hetkellä sitoutua vain yhteen yritykseen. Joten mikäli yritys/työmäärä kasvaa niin isoksi, että siihen olisi hyvä käyttää viikon kaikki tunnit, joudun etsimään ensin itselleni seuraajan ja sitten uuden toimeksiantajan. Toisaalta olen huomannut, että markkinoinnissa on iso vaara jumiutua tuttuihin toimintatapoihin, joten tämä luo tilaisuuden oppia uutta ja siirtää vanhoja tietoja eteenpäin.

Vaikka työskentelen oman yritykseni kautta, pidän asiakasyritysten työntekijöitä ihan normaalisti kollegoinani. Olenkin saanut tällä mallilla tutustua tosi kivoihin tyyppeihin ja haluan itse olla myös kiva työkaveri!

Yrityksestä riippuen saatan esimerkiksi järjestää kesäjuhlia tai hoitaa toimiston sisustusprojektia. Pienissä firmoissa ei välttämättä ole toimitusjohtajan lisäksi ketään, joka tällaista tekisi, joten osa omasta työstä on “kaatoluokkaa” – työtä, jota kukaan muu ei ehdi tai halua tehdä.

Oman työn hallinnoinnissa auttaa Trello

Olen tehnyt jokaiselle asiakkaalle Trellon-listat, joita seuraan. Sama koskee omaa yritystäni – joka viikko aikaa menee laskutukseen ja muuhun vastaavaan. Huvittavaa, että ennen laskutus oli “pakollinen paha”, nyt se on lempihommaani – vinkki jos joudut patistelemaan asiantuntijoita hoitamaan laskutuksen, niin visualisoi heille se, miten tärkeää tämä on firman kannata. Itselleni asia konkretisoitui vasta sillä, kun näin, miten raha tulee oman firman tilille. Olin tietysti tiedostanut asian jo palkkatöissä ollessani, mutta silti raha vaan aina “tuli jostain”.

Vuokra-CMO-töiden ohella teen myös projektiluonteisesti esimerkiksi sisällöntuotantoa, hakusanamainontaa, verkkosivustojen analyysiä, strategioita ja asiakaskokemuksen parantamista. Projektityöt ovat mielenkiintoinen lisä ja tukevat hyvin muuta päivittäistä tekemistä.

Työmatkalla Nordic Business Forumissa Tukholmassa.

Työ vaatiikin todella kovaa itsensä johtamista ja sitä tässä on kovimman kautta opeteltu! On todella helppoa myydä, kun kysyntää on, joten burnout on riski, joka tulee ottaa tosissaan. Eli jos uni- tai muita terveysongelmia ilmenee, niille ei kannata kohauttaa harteitaan vaan oikesti miettiä, mistä tämä johtuu. Ja tarvittaessa vähentää projekteja, niin kipeältä kuin se tuntuukin. Tämä homma ei ole pikajuoksu vaan maraton, ja työtä ei jaksa puskea vuosia jos polttaa puolessa vuodessa itsensä loppuun.

Itsensä johtamisessa palkitsee myös vapaus. Voin lähteä niihin tapahtumiin tai konferensseihin, joihin itse haluan.

Jos projekteja kerran pukkaa, niin miksi en palkkaa ketään?

Olen miettinyt ihmisen palkkaamista ja olen saanut tähän asiantuntija-apuakin. En kuitenkaan ole vielä palkannut ketään, sillä nautin asiantuntijahommista niin paljon, että teen niitä mieluummin hallinnollisten töiden sijaan. Lisäksi olen nähnyt, miten vaikeaa markkinointitoimiston vetäminen on, enkä tässä elämäntilanteessa halua enempää stressiä. Mutta en silti todellakaan ole sulkenut ovea työntekijöiden palkkaamiselta – odotan mielenkiinnolla, mitä tulevaisuus tuo tullessaan! (Päivitys 25.9.2018: tutustu uuteen yritykseemme Markkinointisankareihin!)

Mallin hyvät ja huonot puolet tekijän näkökulmasta

Itselle hyvä mittari on se, että herään aamulla innoissani töihin lähdöstä ja saan illalla unta normaalisti. Tällaisessa tilanteessa tehtävät ovat hyviä, minusta on tarpeeksi apua ja en ole haalinut liikaa töitä.

Mallin hyvät puolet
+ Työ antaa todella upeita näköaloja erilaisiin yrityksiin, toimialoihin ja strategioihin.
+ Vapaus päättää omista työajoista ja -paikoista on nannaa sitä rakastavan sielulle. Myös konferensseihin jne. lähteminen on helppoa – sen kun vain katsoo, että firman tililä on rahaa ja lähtee, jos mitään muuta ei ole sovittuna.
+ Vuodessa oppii ihan hirveästi uutta, kun näkee miten eri tavalla eri yrityksissä työskennellään.
+ Oma konktaktiverkosto kasvaa hurjasti, kun työskentelee eri yrityksissä.
+ Työ opettaa aivan uudella tavalla itsetuntemusta sekä vastuunottoa itsestä ja omasta työstä.
+ On mahtava fiilis olla konkreettisesti avuksi, kun pieneen yritykseen alkaa tulla aivan uudella tavalla liidejä.
+Vaihtelu virkistää eli mieli pysyy virkeänä kun työpaikat ja -tehtävät vaihtuvat.
+Mahdollisuus määritellä palkka itse ja nostaa oman työpanoksen mukaista palkkaa, kun voi itse päättää kiinteistä kuluista eli ei joudu maksamaan muiden tekemistä päätöksistä.
+Arvostus yrittäjyyttä kohtaan on kasvanut ihan uudella tavalla, kun on nähnyt  mitä se käytännössä vaatii.

Mallin huonot puolet
– Jos et siedä epävarmuutta, suosittelen hakeutumaan palkkatöihin.
– Pienissä firmoissa ei kannata pysyttäytyä tiukasti vain markkinoinnin töissä, jos näet, että apua tarvitaan muuallakin. Eli jos et pysty hallitsemaan vähän säläisiä projekteja, niin tämä ei ole oikea malli.
– Jos asiakas on hidas maksamaan laskujaan, niin oma toimeentulo on vaakalaudalla. Itselläni on onneksi ollut asiakkaita, jotka maksavat laskunsa supernopeasti *kop kop*, mutta olen kuullut myös siitä, miten hankalaan tilanteeseen voi joutua jos oma asiakas ei maksa laskuja ajoissa.
– Malli vaatii itsekuria, itsetuntemusta ja rohkeutta haastaa toimitusjohtaja yrityksen valinnoista. En suosittelisi ehkä malliksi aivan ensimmäistä markkinoinnin työtään hakevalle/tekevälle, mutta konkarille kyllä ehdottomasti. Malli vaatii paljon ymmärrystä strategiasta ja asiakkaista, joten kokemus erilaisista ympäristöistä ja toimialoista on valttia.
– Työ vaatii rautaista itsensä johtamista. Jos joka päivä kurkkaa useamman firman meilit, on riskinä jäädä näpertelemään jotain siihen liittyvää ja hups muulle työlle varattu aika hujahtikin siinä. Lisäksi ei-urgentit-hommat saattavat jäädä lojumaan pitkiksi aikaa, kun kukaan ei kysele niiden perään.

Ostajan näkökulmasta malli on tosiaan taas paljon riskittömämpi kuin tuntemattoman ihmisen palkkaaminen.

Jos hommat kiinnostavat, niin laita viestiä etunimi sukunimi @ gmail com – voin kertoa lisätietoja tai pitää sut mielessä, kun tulee seuraavan kerran kysymyksiä hyvistä tekijöistä.

admin

Leave a Reply