Verkkopalvelun rakentaminen on usein inhorealistinen prosessi, sillä pienellä budjetilla pitäisi asada aikaiseksi globaalissa kilpailussa pärjäävä taidonnäyte.
Projektissa pitää sovittaa yhteen eri tahojen välillä ristiriitaisetkin toiveet, eli ottaa huomioon enemmän tai vähemmän seuraavia asioita:
- bisnes (sivuston tavoite)
- brändi
- sivuston ulkoasu
- asiakaskokemus
- sisällöt
- tekniset asiat
- hakukoneet
- analytiikka
- integraatiot
- asiakkaan sisäiset toiveet: eri liiketoiminnot saattavat haluta eri asioita
- budjetti
Verkkopalvelun sössiminen voi viedä firman kriittiseen tilaan
Verkkosivustoja rakennettaessa asiakas ei yleensä osaa määritellä tarkasti, mitä haluaa. Verkkosivuston rakentaja ei myöskään aina ymmärrä asiakkaan liiketoiminnan tavoitteita.
Oman kokemukseni mukaan alun listasta korostetaan eniten ulkoasua ja brändi-ilmettä sen kustannuksella, että hakukoneista tuleva liikenne ja konversio kärsivät.
Olen tänä vuonna nähnyt sivusta kaksi projektia, jotka ovat lähteneet liikenteeseen olemassa olevan verkkopalvelun uudistamistarpeesta. Projektiin on hukattu kymppitonneja rahaa ja lopputulema on ollut ehkä visuaalisesti näyttävä, mutta aiempaa huonommin toimiva sivusto. Molemmissa projekteissa sekä sivuston hakukonesijoitus tippui että konversioprosentti pieneni.
Tämän seurauksena toinen sivusto pistettiin kokonaan uusiksi eri alustan päälle ja toinen yritys on kriittisessä tilassa, sillä verkkopalvelun kautta tuleva bisnes tippui muutosten myötä merkittävästi, eikä kyseisen yrityksen omistaja ole varma, riittääkö kassa enää korjaustoimenpiteisiin.
Aloituspalaveri
Ihan ensimmäisessä palaverissa tulisi käydä läpi sitä, mikä sivuston bisnestavoite on. Jokaisen projektissa mukana olevan tulisi osata vastata kysymykseen “mikä verkkopalvelun tavoite on?”. Lisäksi roolit pitäisi määritellä tarkasti – kenen vastuulla mitkäkin asiat ovat?
Jos asiakas on kokematon ostaja, niin verkkopalvelun myyjän tulisi käydä läpi niitä asioita, joita hän on muista asiakasprojekteista oppinut.
Verkkopalvelujen tuottajilla kertyy paljon kokemusta siitä, mikä toimii ja mikä ei, joten tätä hiljaista tietoa kannattaa ehdottomasti käyttää asiakkaiden hyödyksi!
Analytiikan hyödyntäminen ja mobile first -ajattelu
Jo ennen uuden palvelun suunnittelua olisi hyvä perehtyä nykysivuston toimintaan. Mikä analytiikan perusteella toimii ja mikä ei? Millaisia tavoitteita sivustolle voisi asettaa ja miten nämä vaikuttavat verkkopalvelun toteutukseen?
Sivustosuunnittelu ei myöskään ala yleensä mobiililähtöisesti. Vaikka sivustolla olisi yli puolet mobiilikäyttäjiä, on suunnittelun lähtökohta yleensä desktop-ruutu. Tämä aiheuttaa ongelmia siinä, että asiakkaiden toiminta mobiilissa saattaa olla aivan erilaista kuin läppärin äärellä.
Nopeuden tärkeys
Suurin osa verkkopalvelujen tuottajista ei osaa tarpeeksi hakukoneoptimointia. Vaikka hakukoneiden (Suomen tapauksessa Googlen) kautta olisi tulossa iso määrä liikennettä, ei sivustoa välttämättä rakenneta hakukoneet huomioiden. Näyttäkää minulle verkkopalvelun rakentamisen aloituspalaveri, jossa on SEO-osaaja (tai SEO-osaamista) paikalla ja näytän teille ison peukun!
Oikeiden sisältöjen lisäksi tällä hetkellä Google painottaa sivustojen sijoittumisessa nopeutta. Nopeus vain valitettavasti tuppaa jäämään näyttävän ulkoasun alle.
Ulkoasusta ei kuitenkaan ole mitään iloa, jos palvelussa ei käy ketään!
Amazon on hyvä esimerkki sivustosta, jonka rakentamisessa ei ole priorisoitu näyttävyyttä vaan aivan muita asioita, jotta sivusto saa maksimaalisesti bisnestä hakukoneista. Voit lukea latausnopeuden vaikutuksesta Amazonin bisnekseen lisää Mediumin artikkelista.
Onko sivusto pakko koodata itse alusta asti?
Olen törmännyt välillä myös siihen ajatteluun, että esimerkiksi sivuston rakentaminen HubSpotin tai WordPressin päälle on koodarin näkökulmasta ihan p*stä. Ymmärrän, että kyseiset alustat asettavat omat rajoitteensa, mutta ne myös mahdollistavat asiakkaan bisneksen kannalta monenlaisia mahdollisuuksia. Siksi on tärkeää miettiä, mikä olisi sekä asiakkaan että asiakkaan asiakkaan parhaan mahdollisen kokemuksen kannalta osuvin teknologiavalinta.
Jos olet ostamassa verkkopalvelua, muista seuraavat asiat:
- Kirkasta itsellesi sivuston tavoite.
- Kysele tutuiltasi sekä verkostoistasi kokemuksia verkkosivuston muutosprojekteista, jotta osaat laajentaa näkökulmaasi siihen, mitä kaikkea sinun tulee ottaa huomioon.
- Sitouta oma väkesi projektiin
- Mieti, mikä on oman asiakkaasi asiakaskokemuksen kannalta sivustolla olennaista. Saatat itse haluta näyttävää, kun asiakkaasi haluaa toimivaa. Kumpi lähestymistapa tuo enemmän kauppaa?
Jos olet myymässä verkkopalvelua, älä unohda näitä:
- Kysy itseltäsi, mikä asiakkaan tavoite on. Pidä huolta siitä, että jokainen projektissa mukana oleva tietää tämän tavoitteen.
- Mitä sellaista edellisissä projekteissa on tapahtunut, jonka opit voisit tuoda tähän?
- Ota mukaan kaikki tekijät asiakkaan puolelta – projektin tilaaja ei välttämättä ole sisällöntuottaja, mutta sillä, että sisällöntuottajakin on tyytyväinen, on iso merkitys projekin onnistumiselle tulevaisuudessa.
- Kurssita väkeäsi jatkuvasti!