Mitä kaikkea (hauskaa) analytiikasta löytyykään?

Verkkosivuista saa hyvin mielenkiintoisia tietoja irti eri analyysityökaluilla. Google Analytics näyttää verkkosivujen kävijän toiminnan ja Verkkovastaavan työkalut (Webmaster tools) sen, miten sivusto löytyy hakukoneista. Mitä nämä työkalut paljastavat Havahtuminen-blogistani?

Burning Man -festivaali herätti paljon ajatuksia, Havahtumisen julkaisujonossa on jo monta kirjoitusta!

Burning Man -festivaali herätti paljon ajatuksia, Havahtumisen julkaisujonossa on jo monta kirjoitusta!

Google Analytics kertoo, että Havahtumisen kävijämäärät ovat kasvaneet tasaisesti. Vaikka en ole hetkeen ohjannut blogiin maksettua mainontaa, on sivuilla kuukaudessa noin tuhat sessiota. Tämä voin suomentaa oikeastaan vaikka “erillisiksi lukukerroiksi”. Havahtumisen kävijöistä tällä hetkellä suurin osa tulee Googlen luonnollisista hakutuloksista (eli Google.fi:stä vasemman laidan linkeistä). Olen iloinen siitä että näin sivuille tulevien käyttäjien määrä on kasvanut tasaisesti. Jos katson viimeisten 30 päivän statseja ja vertaan niitä vuoden takaiseen, on luonnollisten hakutulosten kautta tulleissa on kasvua 1100%! Eli viimeisen kuukauden aikana Googlesta on tullut 11 kertaa enemmän kävijöitä kuin edeltävänä vuonna. Tämä on ihan loogista; mitä enemmän sisältöä sivuilla on, sitä suurempi osa sivuista voi indeksoitua Googleen ja tuottaa sivuille kävijöitä.

Millä sanoilla tai lausekkeilla Havahtumisen linkit sitten näkyvät Googlessa? Verkkovastaavan työkaluista Hakulausekkeet-kohdasta näkyy, mitkä blogini alasivut ovat näkyneet ainakin yhden haun yhteydessä. Suurin osa hauista on ollut loogisia, esimerkiksi rehellisyys, itsetutkiskelu tai itsestäänselvästi havahtuminen.

Itseään voi myös huvittaa sorttaamalla listan sen mukaan, millaisten hakujen yhteydessä sivusto on noussut vaikka hakutuloksisa vain kerran. Esimerkiksi viimeisten 30 päivän aikana Havahtuminen on näkynyt seuraavissa yhteyksissä:

  • lisäravinteet Virosta
  • iloisia ajatuksia
  • Slush
  • mainonnan vaikutuskeinot
  • missä tavata sinkkuja
  • ostetaan puolukkaa 2014
  • suolan himo
  • mikromanagerointi

Eivät ehkä loogisimpia asiayhteyksiä, eikä Havahtumisen linkkejä olekaan klikattu näillä hakulausekkeilla.

Myös blogissa luettujen sivujen määrä on kasvanut. Kun vuosi sitten kävijät selasivat keskimäärin hiukan yli kaksi sivua, viimeisten 30 päivän aikana luettuja artikkeleita on ollut keskimäärin 3,4.

Olen hyvin iloinen näistä luvuista. Perustin blogin alun perin kootakseni ajatuksia kavereiden kanssa käymistäni keskusteluista ja jakaakseni niitä muillekin. Analytics paljastaa, että muutkin kuin äitini ja kaverit ovat löytäneet kirjoitukseni. Hienoa! Kiitos kaikille lukijoilleni. Mitä useamman ihmisen askeleita kohti onnellisempaa elämää olen tukemassa, sitä onnellisempi olen itsekin.

Ps. Teen päiväduunin ohella sisältömarkkinointiin liittyviä pieniä keikkoja, koulutuksia jne. Jos haluaisit firmasi sivuille sisältöä joka kiinnostaa sekä Googlea että kävijöitäsi, ota yhteyttä! (etunimi piste sukunimi ät gmail piste com)

Saskia

Leave a Reply