Kirja myynnissä, miltä se tuntuu?

Kirjaprojektini on nyt uudenlaisessa vaiheessa. Itse kirja on ulkona, e-kirjaversion voi ostaa Hakusanamainonnan ABC -kirjan sivuilta. Paperikirjan voi tilata minulta rahat tilille ja kirja postiin -idealla (pakettiin kuuluvat myös e-kirja ja display-opas).

Pitihän sitä kirjaa myös juhlia, joten nostimme maljan SC5:n tarjoamissa tiloissa. Miten ihanan konkreettiselta kirjaprojekti juhlissa tuntuikaan! Olihan se tietynlainen päätepiste, vaikka tajuan että koko homma on vasta alussa. Esimerkiksi en ole ehtinyt miettiä lainkaan lanseerauksen jälkeistä markkinointia (ja se näkyy kyllä myynneissä…).

Kyllä nyt hymyilyttää!

Kyllä nyt hymyilyttää!

Projektiin on liittynyt myös ostamisen oppimista. Olin alun perin miettinyt, että projekti menisi eteenpäin vain e-kirjaversiona. Jossain vaiheessa päätin kuitenkin tilata myös paperikirjoja. Olin ajatellut, että tilaaminen on jotenkin kovin hankalaa, mutta eihän se ollut muuta kuin tarjousten pyytäminen, ominaisuuksien speksaaminen ja tilaus sisään & voilà! Painopalveluissa oli todella suuria eroja. Kun täyttelin erilaisia tarjouspyyntölomakkeita ei minulla ollut hajuakaan siitä, mitä oikeasti haluan. Onko A5:ssä ja B5:ssä muuta eroa kuin koko? Millainen paperi on sellaista, joka näyttää hyvälle? Paljonko hintaeroa mustavalko- ja väripainolle tulee. Tämän vuoksi olisin toivonut, että painoista olisi soiteltu perään ja käyty tarjouspyyntö läpi, sillä en todellakaan tiennyt, mitä olin tilaamassa.

Valitsin loppujen lopuksi TpT-Print Oy:n ja voin suositella heitä erittäin mielelläni! Timo Lahtinen oli ainoa, joka kävi puhelimessa läpi kirjaan liittyviä asioita ja kommentoi jos jokin toinen valinta olisi ollut fiksumpi (aika monessa kohdassa näin oli). Lisäksi heidän palvelunsa oli muutenkin todella joustavaa ja nopeaa sekä Timo toi kirjat kotiovelle ilman lisämaksua!

Juhlissa huomasin, miten tärkeää konkreettinen tuote on hypisteltäväksi; olisi harmittanut paljon, jos en olisi tilannut myös paperikirjoja. Paperikirja tuo näkyväksi sen, mitä pinnan alla on pitkällä ajalla tapahtunut. Toisaalta esim. omalla “kirjojenkulutustahdilla” (n. 1 per viikko) paperikirjat ovat jo täyttäneet paitsi kirjahyllyn, niin myös tv-tason hyllyn ja olohuoneen pöydän. Koska en omista Kindleä tai muuta lukulaitetta (vielä), onneksi on olemassa myös pääkaupunkiseudun kirjastoissa toimivat Bestseller-lainat, jolla uutuuskirjoja saa lainaan nopeasti.

Parasta tässä koko projektissa on ollut tuo hyvin erilaisten asioiden oppiminen (ja niiden oppien käytäntöön pistäminen, mitä olen aiemmin päähäni takonut). Lisäksi kirjoitin siitä jo aiemmin, miten moni yrittäjyyteen liittyvä asia on tullut paljon konkreettisemmaksi. Olen itse esimerkiksi itkenyt joskus kotimaisten nettikauppojen kohdalla sitä, kun ei ole ilmaisia toimituksia. Nyt kun kävin viemässä postiin 2kpl kirjoja Kirjanvälitykselle lähetettäväksi, tajusin, että noinkin vaivaisen pienen paketin lähtyskulut ovat 6 euroa…(ilman mitään erityisiä yrityssopimuksia).

Eilisessä Hesarissa oli juttua siitä, että ylijääneen kouluruuan myynti on yleistynyt ja esimerkiksi Espoossa markkinoinnista huolehtivat koululaiset. Mahtavaa! Mikä on konkreettisempi tapa opetella lähes missä tahansa duunissa tarvittavia taitoja kuin käytännönläheinen kouluprojekti. Tällaisen toivoisin leviävän useampaankin kouluun.

Saskia

Leave a Reply